torstai 12. joulukuuta 2019

Kestonenäliinoja kestonuhaan

Minulla on aina vuotava nenä. Se on todella ärsyttävä vaiva, johon en ole löytänyt kestävää ratkaisua. Olen tässä sitten vain elänyt asian kanssa. Olen atooppinen tyyppi, joten kai se liittyy siihen ja sillä tavalla.

Paperia kuluu ihan älyttömät määrät, jos sitä käytän niistämiseen. Tokihan niitä räkäliinoja voi myös käyttää vessapaperina sitten myöhemmin, mutta silti paperin kulutus kasvaa helposti turhan suureksi. Ei minulla ole varaa sellaiseen.

Ratkaisu on kankainen nenäliina. Alun perin ostin valmiiksi niistettyjä, mutta pestyjä nenäliinoja kasan Varustelekasta (www.varusteleka.fi), mutta huomasin, että onhan halpoja ja nenäliinoiksi sopivia kangastilkkuja muutenkin saatavilla joskus ilmaiseksikin.

Ovatko kangasnenäliinat sitten edes hyviä? Ovat. Onko niitä mukava käyttää? On. Ovatko ne mukavampia kuin paperiset? Kyllä. Jopa mukavampia kuin ne paperiset, jotka ovat isoja kuin pöytäliinat ja paketissa lukee ”aloe vera”? Ovat. Etenkin kun nenä on jo rikki. Entä ovatko ne sitten hygieenisiä? En ole ihan varma. Niitä pitää toki pestä tarpeeksi usein. Eikä mikään estä vaikka keittämästä niitä välillä.

Esitän tässä nyt lähinnä kuvallisesti, miten muutan nämä hiljattain hankkimani kankaanpalat nenäliinoiksi. Minulla nimittäin on onneksi ompelukone, jolla käsittelin näistä suurimman osan.

Yksinkertaistettuna koko yksinkertainen prosessi menee niin, että kankaat leikataan suurin piirtein sopiviksi paloiksi ja palojen reunat käsitellään tavalla tai toisella niin, etteivät ne purkaannu. Neliö taitaa olla se sopivin muoto nenäliinalle, mutta jos kankaanpalasi on jo liian pieni leikattavaksi, niin sen kun pidät sen vaikka tähden muotoisena.

Kankaat sopiviksi tilkuiksi paloiteltuina.
Käsin ommeltavana olevan räkärätin reunaa.

Valmis pino. Kuva otettu ehkä perunalla (ei minulla ole kunnon vehkeitä tämmöiseen). Sain aikaan melkein 20 nenäliinaa.

Ja ei kun niistämään!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti